אמנות 

אמנות היא למעשה מילה המבטא כלל פעולות אנושיות, אשר אינן מתבצעות על פי תבנית מחייבת וקבועה, אלא על פי שיקול דעתו וכשרונו של העוסק בפעולה.

יחד עם זאת, פעולות אלו יכולות להתבצע (ולעיתים קרובות אף מתבצעות) תחת כללים ומגבלות, כאשר האמן יכול לבטא את כשרונו במסגרת כללים אלו. העיסוק המרכזי באמנות הוא למעשה מימזיס, חיקוי של האמן את הטבע ואת הדברים אשר הוא רואה סביבו, תוך כדי מתן משמעות אחרת וביצוע טרנספורמציה בסיוע של טכניקות שונות. בעידן המודרני של ימינו כל אחד יכול להגדיר עצמו כאמן בתחום עיסוקו. למשל: מי שמצייר על הקירות יכול להגדיר עצמו כאמן בתחומו, שף מוכשר יכול להגדיר עצמו כאמן קולינרי ועוד.

אמנות
אמנות

צורות התבטאות שונות

ישנו מגוון רחב של סוגי אומנויות: ישנה אמנות עיצובית וחזותית, אומנויות דקורטיביות ופלסטיות וגם אומנויות הבמה. הביטוי האומנותי מופיע בשלל צורות כמו: רישום, פיסול, ציור, ספרות, מוזיקה, מחול תיאטרון ועוד. בעידן המפותח טכנולוגית של ימינו, יכול הביטוי האומנותי להופיע גם בצורות של: עריכת ווידאו, קומיקס, צילום, מחשבים ועוד. למעשה, את רוב צורות האמנות ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים:

  • אומנויות טהורות: אומנויות מסוג זה מתבטאות לרוב בציור ובפיסול, כאשר תחומים אלו חסרי פונקציה מעשית, ומשמשים בעיקר להנאה חזותית וליופי.
  • אומנויות יישומיות: אלו הן סוגי אומנויות אשר שמות דגש על המימוש החומרי כחפץ או כאובייקט, ופחות כרעיון אסתטי ומהנה.

שימושים שונים של אמנות

אם נסתכל על השימוש של אומנויות שונות מנקודת מבטו של האמן, הרי שהן משמשות כדרך וכצורת ביטוי לסמל רעיונות ורגשות, ולהביע את עצמו בדרכים שונות. לעומת זאת, אם נתבונן בשימוש של האמנות בעיני תרבות הכלל, ביטויים אומנותיים יכולים לפעול לצורך הרמת המורל ושינוי מצב הרוח, העברה של רעיונות לדורות הבאים ועוד. יש הגורסים כי לאומנויות השונות אין תועלת, וכי הן משמשות את בני המעמד הגבוה אשר יכולים להרשות לעצמם להניח את היעילות בצד. המתנגדים טוענים כל לכל פעילות יכולה להיות תועלת ממשית, בין אם היא תועלת רגשית ובין אם היא מתבטאת במובן החומרי של המילה.