אחרי שנים רבות של נזק שיצרנו לסביבה כדי להשיג חיים נוחים יותר, נראה שהמצב חמור כל כך שאין ממנו דרך חזרה. האומנם?

בעזרת ערכי הקיימות וניהול אורח החיים לפיהם, כולנו יחד יכולים לשפר את איכות הסביבה במידה משמעותית. יש שיאמרו כי בעזרת ערכים אלו, אותם קל מאוד ליישם ביומיום, אפשר אף להחזיר את הגלגל אחורה ולהעלים נזקים סביבתיים שנוצרו עם השנים.

ערכי הקיימות
ערכי הקיימות וחשיבותם

קדמה טכנולוגית מול איכות הסביבה

כיום, הקדמה הטכנולוגית מקבלת דגש חזק ביותר, ולא רק בארץ אלא בכל העולם המערבי. כמו כן, היא מתחילה לחלחל גם אל מדינות עניות יותר כשתאגידי ענק מנסים להביא את הקדמה הטכנולוגית אליהן.

אבל למרות היתרונות שיש לטכנולוגיה, היא גובה מחיר כבד מאוד מאיכות הסביבה. אך אין זה אומר שלא ניתן ליישם את ערכי הקיימות בפיתוח הטכנולוגי. אדרבה, כיום יש קורסים ולימודים מקצועיים בתחום שנועדו ליצור דור חדש של אנשי טכנולוגיה שתפקידם יהיה למצוא דרכים לעשות פיתוחים באופן שלא יפגע בסביבה, או שהפגיעה בה תהיה מזערית ביותר.

ערכי הקיימות במקצועות הבנייה

נושא הקיימות נכנס לתחום הטכנולוגיה רק לאחרונה, אך בתחום הבנייה הוא חי ובועט כבר מספר שנים בצורה של בנייה ירוקה. במקצועות הבנייה, כולל אדריכלות, אפשר לראות איך בניות חדשות רבות מתוכננות באופן כזה שבו הן תוכלנה לנצל משאבים טבעיים שקצב ההתחדשות שלהם מהיר במיוחד ושאינם מתכלים במהירות. כמו כן, אפשר לראות שימוש בחומרי בנייה ממוחזרים.

במקצועות הבנייה היתרונות של ערכי הקיימות אינם רק סביבתיים, אלא גם כלכליים, כיוון שהבנייה עצמה הופכת להיות זולה יותר בעקבות שימוש בחומרים ממוחזרים, והמגורים חסכוניים יותר בשל העובדה שהבתים והבניינים תוכננו כך שהם יוכלו לנצל את המשאבים הטבעיים הבלתי מתכלים, כדוגמת אנרגיית השמש.

מה אנחנו יכולים לעשות?

אם כן, אפשר לראות איך ערכי הקיימות חודרים אט אט לתוך תחומים מורכבים שעד לפני זמן מה נראה היה שאין אפשרות לפעול בהם באופן שימנע נזק לסביבה. אבל מה לגבינו? מה לגבי שמירה על איכות הסביבה ברמה הפרטנית? האם כל אחד מאתנו יכול לעשות משהו עבור הסביבה ולשפר את המצב, עבור כולנו?

התשובה היא כן! אם רק נדאג לצמצם את הפסולת שאנחנו יוצרים ולמחזר חלק מהפסולת, כבר נוכל ליצור שינוי עצום, כיוון שכמות האשפה שיהיה צריך לטמון או לשרוף אותה תהיה קטנה בהרבה. כמו כן, ניתן למצוא דרכים חלופיות לרכב הפרטי כשאפשר- לרכוב על אופניים בדרכים קצרות או לקחת אוטובוסים או רכבות לנסיעות בינעירוניות.